Klanttevredenheid Publiekszaken Sliedrecht

De gemeente Sliedrecht vindt het belangrijk om een goede dienstverlening te bieden. De afdeling Publiekszaken speelt hierbij een belangrijke rol, vanwege de vele klantcontacten. Hoe ervaren de klanten deze dienstverlening? Waar zijn zij tevreden over en wat zijn juist aandachtspunten? En hoe heeft de klanttevredenheid zich ontwikkeld sinds 2011 toen we het eerste klanttevredenheidsonderzoek aan de balie hebben gehouden. U leest het in deze factsheet.

Conclusies en aanbevelingen

Algemene tevredenheid dienstverlening aan de balie 8,1

Bezoekers beoordelen hun bezoek aan het gemeentehuis met gemiddeld een 8,1 als rapportcijfer. Deze hoge score is ook terug te vinden in de verschillende aspecten van de dienstverlening, zoals wachttijd (8,9) en de deskundigheid van de medewerker (9,0). Minder tevreden zijn de bezoekers over de openingstijden (6,9) en de prijs van producten/diensten (6,2). De prijzen van veelgebruikte producten/diensten liggen echter niet hoger dan in de andere Drechtstedengemeenten. De tevredenheid is in grote lijnen hetzelfde gebleven als in 2011.

Inwinnen van informatie voorafgaand aan bezoek vooral via internet

De helft van de bezoekers zoekt voorafgaand aan hun bezoek informatie op. Zij doen dit momenteel vooral via internet. Maar ook een deel doet dit telefonisch. We hebben ook gevraagd hoe de bezoekers dit in de toekomst het liefst zouden doen. De openingstijden en informatie over het aanvragen van producten/vergunningen willen bezoekers vooral opzoeken via de gemeentelijke website. Voor het aanvragen van producten in de toekomst wint een bezoek aan het gemeentehuis het van internet; vier op de tien komen hiervoor het liefst langs in het gemeentehuis, drie op de tien zouden dit het liefst via internet doen.

Verandering van openingstijden

Vergeleken met 2011 is de tevredenheid over de openingstijden gedaald van een gemiddeld rapportcijfer 7,4 naar een 6,9. Bijna de helft van de bezoekers vindt dat de openingstijden veranderd moeten worden. Zij willen vooral dat de balie in de middagen langer open is en op meer avonden. In vergelijking met 2011 is er daarnaast ook meer animo voor een openstelling van de balie op de zaterdagochtend (van 8% naar 18%). In 2012 zijn de openingstijden ingekort. Het nog verder inkorten kan niet op steun rekenen van de bezoeker: zeven op de tien bezoekers zijn van mening dat de openingstijden echt niet ingekort mogen worden. Degenen die inkorten wel een optie vinden, zouden vooral een volledige sluiting op maandag aanvaardbaar vinden.