Spring naar inhoud

Onderzoek

onderzoek OCD

Wat wilt u weten?

We ondersteunen u van vraag tot resultaat. Voor het doen van onderzoek maken we gebruik van diverse methoden en technieken. Informatie bij burgers en specifieke doelgroepen van beleid verzamelen we via enquêtes (internet, schriftelijk of telefonisch). Daarnaast maken we een verdiepingsslag met (groeps)interviews. Ook analyseren we gegevens uit gemeentelijke en andere databestanden.

U kunt bij het OCD terecht voor de volgende vormen van onderzoek:

  • Beleidsonderzoek en -evaluatie

    Hoe komt het dat de situatie is zoals zij is? Hoe wordt het huidige beleid gewaardeerd? En is het nieuwe beleid effectief geweest? We brengen voor u de relaties tussen beleid, middelen en resultaten in beeld. Het OCD is uw partner waarmee u scherp zeilt maar ook uw koers kan vasthouden.

  • Klanttevredenheidsonderzoek

    U wilt uw klanten goed van dienst zijn en ziet graag dat zij tevreden zijn. Wat gaat goed en wat kan beter? Veranderen de behoeften van uw klanten in de loop van de tijd? Door een klanttevredenheidsonderzoek (KTO) te houden krijgt u op tijd signalen door wanneer en op welke punten uw dienstverlening verbeterd moet worden.

  • Monitoren

    Beleid moet effectief en efficiënt zijn. Het OCD monitort daarom op output en outcome indicatoren. Wat zijn de ontwikkelingen en trends op de langere termijn? En zijn er nieuwe spelers in het spel? Onze onderzoekers hebben oog voor bedoeling van beleid op termijn en de posities van partners.

    Zie ook onze expertisegebieden.